Hur gör jag för att hjälpa min tonåring minska på läsk och godis?

Hur gör jag för att hjälpa min tonåring minska på läsk och godis?
9 januari, 2018 Nikilina Forsén

Hur får man sin tonåring att minska på läsk och godis?

Vill du hjälpa din tonåring att minska på läsk och godis? Att bry sig om sitt barns matvanor är viktigt under tonåren när de växer och behöver all energi och näring de kan få. Men det är inte alltid så lätt att påverka sina barn i tonåren, då det är en period i livet man ofta vill vara självständig och fri. Enligt vårdguiden finns det dock en del knep du kan ta till om du vill hjälpa ditt barn till bättre matvanor, och minska på läsk och godis. Här kommer 6 tips som kanske kan hjälpa dig på vägen!

1. Prata med din tonåring utan att vara tjatig

Det är lätt att uppfattas som gnällig när man egentligen bara vill hjälpa sin tonåring. För att motivera din tonåring till förändring brukar det ofta vara bättre att försöka hålla en öppen dialog och ställa frågor till ditt barn om vad hen själv tänker om sina matvanor. Försök även att vara en bra lyssnare, även när du tycker att din tonåring bara pratar strunt…

Har du en tonåring hemma eller i din närhet? Läs mer om och köp Tonårsboken här.

2. Skuldbelägg inte din tonårings matvanor

Under tonårstiden växer och utvecklas ditt barn mycket, och då är det vanligt att man får en ökad hunger och ett ökat sug efter sötsaker. Försök att hjälpa din tonåring hitta bättre alternativ, istället för att få hen att känna skuldkänslor för sina matvanor.

3. Ha inte läsk och godis hemma

Du behöver inte helt sluta att köpa hem sötsaker, men vill du hjälpa din tonåring att minska på läsk och godis kan en bra idé vara att inte ha för mycket sådant hemma. Du kan tillexempel bestämma speciella dagar då din tonåring får äta godis, och då i en rimlig mängd. Vet din tonåring att lördag är godisdag har hen något att se fram emot och reglerna blir mer tydliga.

4. Försök att servera måltider på regelbundna tider

För att minska tonåringens hunger och sötsug kan det vara bra att försöka servera måltider på regelbundna tider. På så sätt får tonåringen in en rutin och hungerkänslan blir inte lika påtaglig, vilket minskar risken för småätande mellan måltiderna.

5. Erbjud bra alternativ

Se till att det alltid finns hälsosamma alternativ hemma om din tonåring blir hungrig. Ha en fruktskål lättillgänglig i köket, så kan tonåringen äta frukt om hen blir sugen på något. Försök även att få in en rutin med bra mellanmål och kvällsmål. Hjälp din tonåring att hitta bra alternativ som tillexempel en smoothie, en smörgås eller en fruktsallad toppad med nötter för att stilla hungern mellan måltiderna.

6. Servera inga söta drycker till vardags

Om du istället för att servera söta drycker till måltiderna hemma erbjuder vatten eller mjölk, hjälper du din tonåring att minska på sitt sötsug. Vatten är den absolut bästa törstsläckaren och det är alltid bra att uppmuntra sitt barn till att dricka det!

Hur får man sin tonåring att minska på läsk och godis?

Håller du med om tipsen ovan? Hur gör du för att hjälpa din tonåring minska på läsk och godis? Hur hård ska man egentligen vara, och hur pratar man med sin tonåring på bästa sätt?

I ”Tonårsboken” kan du läsa om tolv andra familjers erfarenheter och berättelser från tonårstiden, och hur det gick för dessa tonåringar sedan. Varje kapitel i boken tar upp olika teman och i dessa ges även förslag på hur du kan tänka själv och tillsammans med din tonåring kring aktuellt tema. Ibland kan det vara skönt att höra att andra har varit i samma situation, och att det mesta faktiskt blir bra tillslut!

Du kan läsa mer om och köpa Tonårsboken här.

Källa: 1177.se

Köp ditt ex av Tonårsboken redan idag!

Köp Tonårsboken