Så hjälper du din tonåring att sova bättre

Så hjälper du din tonåring att sova bättre
23 december, 2017 Nikilina Forsén

6 tips på hur du kan hjälpa din tonåring att sova bättre

Vill du hjälpa din tonåring att sova bättre? Sömnproblem är mycket vanligt i hela befolkningen, och ökar framförallt bland ungdomar. Även om det finns stora individuella skillnader, har tonåringar faktiskt ett större sömnbehov än vuxna. Ungdomar behöver cirka 9 timmar sömn per natt, medan vuxna kan klara sig bra på runt 7-8 timmar. Sena kvällar framför datorn och tidiga morgnar i skolan gör dock att långt ifrån alla tonåringar får den sömn de behöver. Hur kan man då hjälpa sin tonåring till bättre sovvanor? Enligt läkare, sömnforskare och andra experter finns det flera saker man kan tänka på för att förbättra möjligheterna till en god sömn.

1. Få in en morgonrutin

Regelbundna uppstigningstider är ofta bättre än regelbundna läggtider. Får din tonåring in rutinen att gå upp en viss tid är det större chans att hen sedan omedvetet anpassar sig och blir trött i tid på kvällen.

Har du en tonåring hemma eller i din närhet? Läs mer om och köp Tonårsboken här.

2. Sov lagom mycket

Att hjälpa din tonåring att sova bättre behöver nödvändigtvis inte handla om att hjälpa hen att sova mer. För mycket sömn kan faktiskt ibland ha precis lika negativa effekter som för lite sömn. Det viktigaste är att försöka hjälpa din tonåring till regelbundna sovtider. Självklart är det inte i hela världen om din tonåring unnar sig lite sovmorgon på helgen, men att hen sover bort hela lördagar och söndagar bör gärna undvikas.

3. Varva ner ordentligt

Försök uppmuntra din tonåring till att varva ner någon eller några timmar innan läggdags, och minimera sin användning av mobiler och datorer. Dessa håller nämligen igång hjärnan och gör det svårare för din tonåring att somna.

4. Ät middag i rimlig tid innan läggdags

Om din tonåring går och lägger sig proppmätt eller hungrig är risken att hen får problem att somna större. Försök att servera middag en rimlig tid, gärna några timmar innan det är dags för din tonåring att sova.

5. Håll en normal temperatur i sovrummet

Hjälp din tonåring att sova bättre genom att hålla en normal temperatur i hens sovrum. Det vill säga, inte för varmt och inte för kallt. Duntäcken är absolut mysiga men kanske inte under högsommaren. Brukar det vara kyligt hemma hos er på vintern kan du uppmuntra din tonåring till att sova med pyjamas.

6. Mörk, mörkare, sovrum

Gör det så mörkt du bara kan i din tonårings sovrum när det är dags för hen att sova. Ett alternativ är även att köpa en sovmask till din tonåring. Många upplever att de sover mycket bättre och djupare med sovmask, och en fin sådan kan faktiskt uppskattas av tonåringen som en härlig ”sov-accessoar”.

Hur hjälper du din tonåring att sova bättre?

Håller du med om experternas tips ovan? Hur gör du för att hjälpa din tonåring till bättre sovvanor? Hur hård ska man egentligen vara mot sin tonåring när det gäller sömnrutiner och sovtider?

I ”Tonårsboken” kan du läsa om andra familjers resa genom den berg- och dalbana som tonårstiden ofta är, och hur det gick för dessa tonåringar sedan. Genom deras berättelser och erfarenheter ger Tonårsboken inspiration, perspektiv och hjälp i hur tonårsföräldrar kan navigera och tänka tillsammans med din tonåring.

Du kan läsa mer om och köpa Tonårsboken här.

Källa: unt.se

Köp ditt ex av Tonårsboken redan idag!

Köp Tonårsboken